Klasgroep in de knoop?
De klasthermometer als redmiddel. Een antwoord op negatief klasklimaat en onveilige relaties tussen leerlingen.

  • Doelgroep: (buitengewoon) basisonderwijs
  • Duur: 3u
  • Max deelnemers: 25
Beschrijving

Wie les geeft, ken het wel: een klasgroep waarin de sfeer ondermaat is. Spanningen hopen zich op. Conflicten verpesten de sfeer. Je leerlingen aarzelen om zich oprecht te presenteren. Angst regeert.

De klasthermometer is een oplossingsgericht werkinstrument, gegroeid vanuit de praktijk, en gericht op het bespreekbaar maken van zulke situaties. Ook pestsituaties die de hele groep in de greep houden, kunnen door middel van dit instrument worden omgebogen.

Op voorzet van de leerkracht houdt de klas zichzelf een spiegel voor: leerlingen geven anoniem terug hoe ze zich voelen, hoe ze hun klasgroep ervaren en wat ze nodig hebben om te kunnen groeien naar een veilige, betrouwbare groep.

Deze vorming introduceert je in het groepsdynamisch denken (Tuckman) en zet je op weg om je groep(en) goed in handen te nemen. Loopt er wat fout dan kun je m.b.v. de klasthermometer aan de slag gaan. Gedaan met het gemoraliseer. Je luistert, kijkt toe en modereert. Via een open gesprek groeit de klas naar nieuwe afspraken en een positieve groepscode: zo groeit er opnieuw vertrouwen en creëer je een omgeving waarin leren en samenwerken opnieuw mogelijk wordt.

 

Tijdens deze vorming leer je: 
  • de vijf fasen van een groepsproces (Tuckman) herkennen;
  • herkennen welke dynamiek zich stelt in een groep die gekenmerkt wordt door angst, agressie en een gebrek aan wederzijds respect;
  • hoe je een positieve groepsdynamiek kunt helpen creëren;
  • hoe je een negatieve groepsdynamiek kunt ombuigen;
  • leerlingen zelf verantwoordelijkheid laten opnemen voor het installeren van een veiligere en meer betrouwbare sfeer en omgang in de groep.

Meer info?

Wil je graag meer informatie over deze navorming? Aarzel niet om ons te contacteren.